Dat was het getal waarmee ik vandaag de dag ben begonnen. Het stond op de display van de weegschaal. De weegschaal waar ik elke ochtend op sta. Zo ook deze ochtend.

Mijn gewicht

Gisteren was het getal 88,7. Ook een mooi getal. Elk getal lager dan 89,1 is een mooi getal.

Project 'Minder Matthijs' revisie 2

Project 'Minder Matthijs' had als doel mij weer op een gezond gewicht te krijgen en mijn streefgewicht van 89,1 ben ik nu ruimschoots voorbij geschoten.

Het begon allemaal op 10 juni 2014, met een gewicht van 122,2 kilogram. Sinds die tijd ben ik ruim 27% van m'n lichaamsgewicht kwijt geraakt.

Ik begon met een kilo per week af te vallen en dat ging heel wat weken achter elkaar door. Drie keer per week naar de sportschool en er op letten dat ik niet teveel eet. Dat is namelijk mijn valkuil, te veel eten. Ik ben niet iemand die veel tussendoor snackt of die vreetbuien heeft. Als ik begin te eten, dan kan ik heel lang door blijven eten, zonder dat ik een vol gevoel krijg. Letten op de de grote van de porties, de hoeveelheid calorieën per dag, dat is voor mij de truc. En dat is misschien wel de makkelijkste truc die je als afvaller kunt leren.

MyFitnessPal

In augustus ben ik begonnen met het vastleggen van mijn calorieverbruik. Registreren wat ik binnenkrijg (eet) aan calorieën en wat ik verbrand. Ik gebruik daarvoor de app MyFitnessPal.

Dagboek

In de app geef ik mijn lengte, gewicht, activiteitsniveau (zittend beroep) en mijn doel (1 kg per week afvallen) op en MyFitnessPal rekent uit hoeveel calorieën ik idealiter per dag zou mogen eten. In augustus was dit 1590 calorieën per dag. Naar mate ik meer afviel werd het aantal calorieën wat ik op een dag mocht eten steeds lager, tot aan 1380.

Op dagen dat ik actief sport, vertelt de app mij dat ik meer mag eten. Zelf beslis ik uiteraard of ik dit doe, want ik blijf wel zelf nadenken. Als er op kantoor weer een doos gebak staat, dan kijk ik niet eerst in de app of ik een stukje mag. Net als met geld uitgeven, waarbij je steeds de afweging maakt of dit de beste manier is om je geld te besteden. En soms doe je een impulsaankoop. Helemaal niet erg, zolang je aan het eind van de maand nog maar iets overhoud. Zo ook met calorieën nuttigen.

De andere kant op werkt het ook. Ik ging soms bewust op de fiets naar een winkelcentrum verder weg, zodat ik weer wat extra calorieën kon verdienen.

Soms zit het tegen

Ging het nu allemaal van het spreekwoordelijke leien dakje?
Meestal wel.

Mijn gewichtsafname

Ik had ook periodes, zeker naar het einde toe, waarin ik soms dagenlang niets af viel. Of dat m'n gewicht opeens weer ophoog klom, zonder dat daar nu direct een duidelijke oorzaak voor aan te wijzen was. Soms was de oorzaak heel duidelijk. Een pizza-sessie op kantoor, een kerstborrel waar je toch iets minder let op wat je allemaal eet, of oliebollen en een flesje bier om het oude jaar af te sluiten. Gelukkig weet ik maar al te goed dat gewichtsverschil van dag op dag helemaal niets zegt. Het afvallen komt wel weer op gang, zolang ik voldoende beweeg en niet meer eet dan dat ik op een dag verbrand.

Resultaat

Voor mij is het nooit een opgave geweest om gewicht kwijt te raken. Het was vooral leuk en leerzaam. Ik eet nu bijvoorbeeld veel gevarieerder en lekkerder. Maar minstens net zo belangrijk, ik ben me ook veel meer bewust van wat ik eet. En vooral ook bewust van wat ik niet eet.

Sinds ik gestopt ben met de snelle suikers, zoals bijvoorbeeld in brood, heb ik geen last meer van de zogenaamde 'after lunch dip'. Mijn energieniveau heeft veel minder pieken en dalen en daarmee heb ik voor mijn gevoel over de hele dag veel meer energie. Ook 's avonds bruis ik nog van de energie.

Weer 3x per week kunnen hardlopen is ook heel fijn. En nieuwe kleren.

Dan rest natuurlijk nog het fotografische bewijs, compleet met wazige 'voor' foto, zodat je nooit helemaal zeker weet of het wel dezelfde persoon is.

Voor en na foto

En nu?

Nu komt een veel lastiger opdracht: Op gewicht blijven.

Ik heb mijn wekelijkse afvaldoel de laatste maand steeds iets verder teruggeschroefd, in stappen van een kwart kilo. Gisteren heb ik mijn afvaldoel op nul gezet. Dat betekent dat ik nu opeens honderden calorieën extra per dag moet binnenkrijgen. Zoals ik destijds m'n draai heb moeten vinden met minder eten, moet ik nu weer leren om meer te gaan eten. Om elke weekend een paar zakken pinda's weg te kauwen, om m'n calorieëntekort voor die week weg te werken, dat is niet echt een optie. Of toch wel?
Hmmmmm ...