Toen Peter wist dat hij niet meer lang te leven had, wilde hij graag weten hoe we hem zouden herinneren. Dit heb ik hem geschreven.

Ik ben een bofferd, want ik heb Peter van Loon leren kennen.  
        En ik ben van hem gaan houden.
        
        Vanaf het eerste moment dat ik Peter heb leren kennen, heb ik de rust  
        die hij uitstraalt bewonderd. Hij is iemand die de tijd voor je  
        neemt, vraagt hoe het met je gaat en bijzonder geïnteresseerd is in  
        wat er in je leven gebeurt. Hij weet je het gevoel te geven speciaal  
        te zijn. Als ik bijvoorbeeld zie hoe hij praat met z'n kleindochter,  
        dan voelt dat zo bijzonder. 
        
        Met Peter kun je hele serieuze gesprekken hebben. Hij weet waar hij  
        over praat, heeft een duidelijke menig en geeft iedereen de ruimte  
        voor zijn of haar mening. Ik geniet altijd van de momenten dat we  
        in Houten aan de eettafel zitten, te keuvelen over van alles en  
        nog wat. Leuke gesprekken, soms heel diepgaand.
        
        Peter is een wijs man. 
        
        Met Peter kun je ontzettend lachen. En dat doen we dan ook veel.  
        Je had er bij moeten zijn, maar die potjes '30-seconds' in België:  
        Legendarisch!
        
        Peter heeft geweldige kinderen opgevoed, die op dezelfde manier  
        in het leven staan als hijzelf.  
        Respectvol. Andere mensen de ruimte geven. En liefdevol.
        
        Liefde is denk ik wel het woord dat ik het meest associeer met  
        Peter. De enorme liefde die hij en zijn vrouw met elkaar hebben  
        is onbeschrijfelijk mooi. De liefde voor zijn kinderen,  
        kleinkinderen en iedereen die daar bij hoort.
        
        Peter is mijn schoonvader.  
        Peter is een wijze, lieve, warme man.  
        Peter heeft 4 kinderen.  
        Peter heeft drie kleinkinderen.  
        Peter heeft een geweldige vrouw.  
        Peter heeft enorm veel mensen die van hem houden.  
        Peter is daarom misschien wel de rijkste man die ik ken.
        
        Verdomme, wat ga ik Peter missen.
        
         Matthijs
        (24 april 2015)
        

Peter

Peter is op 5 mei 2015 overleden.

Peter, ik mis je.

Dat was het getal waarmee ik vandaag de dag ben begonnen. Het stond op de display van de weegschaal. De weegschaal waar ik elke ochtend op sta. Zo ook deze ochtend.

Mijn gewicht

Gisteren was het getal 88,7. Ook een mooi getal. Elk getal lager dan 89,1 is een mooi getal.

Project 'Minder Matthijs' revisie 2

Project 'Minder Matthijs' had als doel mij weer op een gezond gewicht te krijgen en mijn streefgewicht van 89,1 ben ik nu ruimschoots voorbij geschoten.

Het begon allemaal op 10 juni 2014, met een gewicht van 122,2 kilogram. Sinds die tijd ben ik ruim 27% van m'n lichaamsgewicht kwijt geraakt.

Ik begon met een kilo per week af te vallen en dat ging heel wat weken achter elkaar door. Drie keer per week naar de sportschool en er op letten dat ik niet teveel eet. Dat is namelijk mijn valkuil, te veel eten. Ik ben niet iemand die veel tussendoor snackt of die vreetbuien heeft. Als ik begin te eten, dan kan ik heel lang door blijven eten, zonder dat ik een vol gevoel krijg. Letten op de de grote van de porties, de hoeveelheid calorieën per dag, dat is voor mij de truc. En dat is misschien wel de makkelijkste truc die je als afvaller kunt leren.

MyFitnessPal

In augustus ben ik begonnen met het vastleggen van mijn calorieverbruik. Registreren wat ik binnenkrijg (eet) aan calorieën en wat ik verbrand. Ik gebruik daarvoor de app MyFitnessPal.

Dagboek

In de app geef ik mijn lengte, gewicht, activiteitsniveau (zittend beroep) en mijn doel (1 kg per week afvallen) op en MyFitnessPal rekent uit hoeveel calorieën ik idealiter per dag zou mogen eten. In augustus was dit 1590 calorieën per dag. Naar mate ik meer afviel werd het aantal calorieën wat ik op een dag mocht eten steeds lager, tot aan 1380.

Op dagen dat ik actief sport, vertelt de app mij dat ik meer mag eten. Zelf beslis ik uiteraard of ik dit doe, want ik blijf wel zelf nadenken. Als er op kantoor weer een doos gebak staat, dan kijk ik niet eerst in de app of ik een stukje mag. Net als met geld uitgeven, waarbij je steeds de afweging maakt of dit de beste manier is om je geld te besteden. En soms doe je een impulsaankoop. Helemaal niet erg, zolang je aan het eind van de maand nog maar iets overhoud. Zo ook met calorieën nuttigen.

De andere kant op werkt het ook. Ik ging soms bewust op de fiets naar een winkelcentrum verder weg, zodat ik weer wat extra calorieën kon verdienen.

Soms zit het tegen

Ging het nu allemaal van het spreekwoordelijke leien dakje?
Meestal wel.

Mijn gewichtsafname

Ik had ook periodes, zeker naar het einde toe, waarin ik soms dagenlang niets af viel. Of dat m'n gewicht opeens weer ophoog klom, zonder dat daar nu direct een duidelijke oorzaak voor aan te wijzen was. Soms was de oorzaak heel duidelijk. Een pizza-sessie op kantoor, een kerstborrel waar je toch iets minder let op wat je allemaal eet, of oliebollen en een flesje bier om het oude jaar af te sluiten. Gelukkig weet ik maar al te goed dat gewichtsverschil van dag op dag helemaal niets zegt. Het afvallen komt wel weer op gang, zolang ik voldoende beweeg en niet meer eet dan dat ik op een dag verbrand.

Resultaat

Voor mij is het nooit een opgave geweest om gewicht kwijt te raken. Het was vooral leuk en leerzaam. Ik eet nu bijvoorbeeld veel gevarieerder en lekkerder. Maar minstens net zo belangrijk, ik ben me ook veel meer bewust van wat ik eet. En vooral ook bewust van wat ik niet eet.

Sinds ik gestopt ben met de snelle suikers, zoals bijvoorbeeld in brood, heb ik geen last meer van de zogenaamde 'after lunch dip'. Mijn energieniveau heeft veel minder pieken en dalen en daarmee heb ik voor mijn gevoel over de hele dag veel meer energie. Ook 's avonds bruis ik nog van de energie.

Weer 3x per week kunnen hardlopen is ook heel fijn. En nieuwe kleren.

Dan rest natuurlijk nog het fotografische bewijs, compleet met wazige 'voor' foto, zodat je nooit helemaal zeker weet of het wel dezelfde persoon is.

Voor en na foto

En nu?

Nu komt een veel lastiger opdracht: Op gewicht blijven.

Ik heb mijn wekelijkse afvaldoel de laatste maand steeds iets verder teruggeschroefd, in stappen van een kwart kilo. Gisteren heb ik mijn afvaldoel op nul gezet. Dat betekent dat ik nu opeens honderden calorieën extra per dag moet binnenkrijgen. Zoals ik destijds m'n draai heb moeten vinden met minder eten, moet ik nu weer leren om meer te gaan eten. Om elke weekend een paar zakken pinda's weg te kauwen, om m'n calorieëntekort voor die week weg te werken, dat is niet echt een optie. Of toch wel?
Hmmmmm ...

Voor mij geen goede voornemens voor het nieuwe jaar. Of slechte.

Als ik me iets voorneem, dan per direct. Nog even uitstellen tot een 'magische' datum, dat is voor mij een teken dat iemand er nog niet klaar voor is.

Do. Or do not. There is no try.

Yoda

Ik ga in 2015 heel veel doen.
Van heel veel dingen heb ik nu nog geen weet. Van een aantal heb ik hele duidelijke beelden. En zelfs getallen.

274 x 89,1

In juni 2014 ben ik begonnen met project 'Minder Matthijs (Revisie 2)' en niet geheel zonder succes. Ik ben inmiddels zo'n 30 kilo lichter, mijn percentage visceraal vet, in de volksmond ook wel 'buikvet' genoemd, zit weer in de gezonde zone en ook mijn BMI is onder de 25 gedoken. Kortom, ik heb weer een gezond gewicht. Toch ben ik nog niet klaar. Met mijn huidige 92 kilogram zit ik nog net boven mijn streefgewicht van 89,1.

In 2015 zal ik tenminste 274 dagen 89,1 kilogram of minder wegen.

10 in 55

In november ben ik samen met Kira gaan hardlopen. Rustig aan, met een beginnersschema om van 0 naar 5 kilometer te komen. Inmiddels is de laatste week van het schema aangebroken en zal begin januari het eerste half uur non-stop gelopen gaan worden.

Het volgende schema ligt al klaar om ons begin maart een uur te laten hollen. De halve marathon bewaar ik nog even voor 2016. Zodra ik een uur in de benen heb zitten, ga ik werken aan mijn snelheid.

Nog voor de zomer zal ik starten in een recreatieve loop van 10 kilometer, die ik binnen de 55 minuten ga uitlopen. Eind van het jaar zal dat binnen 50 minuten zijn.

12 x 250+

In 2015 ga ik tenminste 12 blog posts schrijven voor dit blog.
Alles van 250 woorden of minder, dat telt niet.

En jij?
Wat ga jij in 2015 doen?

Meer bewegen is leuk, maar om af te vallen is het vooral belangrijk om te gaan letten op wat je allemaal eet. En wat je niet eet.

Steen

Pasta, rijst en aardappels staan nu al een poos niet meer op het menu. Toch hebben we geen lege plek op ons bord. En ook niet in onze maag.
Een bal gehakt met daarnaast alleen een berg sperziebonen is best wel saai. Helemaal als je er ook geen sausjes of iets bij gaat doen. Anders gaan eten is prima, maar het moet wel leuk blijven. En lekker. En het mag al helemaal niet heel veel extra tijd gaan kosten.

Gelukkig zijn er meer mensen die van lekker eten houden. Ook op internet. Als ze dan ook nog eens houden van eenvoudige, snelle gerechten en recepten delen, dan is je leven maaltijd weer compleet.

Sinds kort heb ik het blog The stone soup ontdekt. De Australische Jules Clancy schrijft kookboeken en geeft ook les via haar virtuele kookschool. Jules gelooft niet in ellenlange recepten, met moeilijke bereidingswijzen. Nee, 5 ingrediënten en binnen tien minuten klaar met de voorbereidingen, dat is wel genoeg.

En ze heeft helemaal gelijk.

We pakken nu al regelmatig een recept van haar blog. De recepten staan onderaan blog posts, waarin ze handige kooktips geeft. Soms hebben recepten ook nog een filmpje er bij staan, zodat je precies kan zien hoe het recept gemaakt moet worden.

Afgelopen maandag aten we simple baked meatballs, met daarbij 'pasta' gemaakt van knolselderij.

Woensdag stond er een kikkererwtencurry met gekookte eieren op het menu

en gisteren aten we bloemkool uit de oven

Ik heb het blog ontdekt dankzij Tim Ferris, die 1 van haar recepten opgenomen heeft in z'n boek 'The Four Hour Chef'. Dit recept, een puree van bloemkool, cashewnoten en kokosmelk is overigens ook een aanrader.

Voor iedereen die lekker & gezond wil eten is Stone Soup een aanrader!

WiFi weegschaal

Als je bezig bent met afvallen, dan is het ook wel handig om te weten of dat wat je doet ook enig effect heeft. Je kunt wachten tot mensen je gaan vragen of je soms bent afgevallen, maar wil je werkelijk afhankelijk zijn van het gezichtsvermogen en het geheugen van andere mensen? Dezelfde mensen die niet eens gezien hebben dat je naar de kapper bent geweest?

Kortom, er moet iets gemeten worden.

Bij mijn vorige afvalproject stond ik elke ochtend op de weegschaal en schreef braaf de kilogramstand op. Wekelijks typte ik de getallen in een spreadsheetje, zodat ik een mooi grafiekje kon maken. Wel was het jammer dat m'n digitale weegschaal niet zo van het wegen was, maar meer van het schatten. Elke keer als ik er op stapte, dan gaf deze iets anders aan. Door er een paar keer op te gaan staan en dan een gemiddelde te nemen was er redelijk mee te werken, maar ideaal was het niet.

Dat kan beter dacht ik en toevallig kwam ik pas geleden deze weegschaal tegen. Eentje met Wifi. Ja, ze verzinnen tegenwoordig ook van alles. Wifi op een weegschaal.

Handig dat het is.

Ik ga 's ochtends op de weegschaal staan, de weegschaal weegt hoe zwaar ik ben en meer hoef ik niet te doen. De weegschaal stuurt mij gewicht door naar een website. Op de Withings website, maar ook in een app op mijn mobiel, kan ik vervolgens een grafiekje van mijn gewicht bekijken.
Health Mate

Ik gebruik de weegschaal nu 10 dagen en ik zou nu al niet anders meer willen.

De Withings app kan nog veel meer, maar daarover een andere keer meer.

De fabrikant heeft ook nog een luxere variant van de weegschaal, een Smart Body Analyzer die als extra's ook vetpercentage en de luchtkwaliteit meet. Nu schijnt dat het meten van vetpercentages via een weegschaal nogal onnauwkeurig is en het nut van het meten van de luchtkwaliteit meten ontgaat me. Misschien handig als je in Beijing woont, maar in Utrecht Leidsche Rijn?